Сьогодні
християни святкують Преображення Господнє. Його ще називають
Яблучним Спасом, у цей день прийнято святити яблука. Нехай у цей день
Ви відчуєте всеперемагаючий голос Господа нашого та відчуєте на собі
його милосердя.
Яблучний спас
Незадовго до Своєї смерті Ісус Христос разом з учнями
Петром, Яковом та Іоанном прийшов на гору Фавор помолитися і показати
їм Свою Божественну славу.
Поки Спаситель молився, втомлені учні заснули. А коли
прокинулись, побачили, що Ісус преобразився: його обличчя сяяло, мов
сонце, поруч стояли пророки Мойсей та Ілля і говорили з Ним. Раптом
світла хмара осінила учнів, і з неба почувся голос Бога Отця: «Це є Син
мій улюблений, в якому Моє благовоління, Його слухайте!» Учні в страху
попадали на землю, а коли піднялися, побачили Христа вже не
преображенного, а в звичайному вигляді.
За давньою традицією, у цей день святять яблука,
груші, щільники з медом. До Спаса не їли фруктів, особливо жінки, в
яких померли діти, й дівчата, що залишилися без матерів. Казали, що
коли така жінка з’їсть неосвячене яблуко, то її дитині на тому світі
ніхто не викаже ласки.
Повернувшись із церкви, господар з освяченою свічкою
обходив пасіку й запрошував родину до столу. Спочатку їли яблука та
мед, запиваючи виноградним або яблучним вином, а потім переходили до
інших страв.
Господнє Преображення несе всім вірним неземну радість. Мир Вам і Вашим сім'ям!
Вітаємо зі святом - Яблучний Спас!
Якщо «з Першого Спасу — холодні роси», то з Другого
Спасу в середній смузі України вже можуть починатися приморозки, а тому й
кажуть: «Прийшов Спас, держи рукавиці про запас!» Якщо «з Першого Спасу
— холодні роси», то з Другого Спасу в середній смузі України вже можуть
починатися приморозки, а тому й кажуть: «Прийшов Спас, держи рукавиці
про запас!»
Дев’ятнадцятого серпня за новим стилем – давнє
народне свято – Другий Спас або Яблучний Спас. В церковному календарі це
свято отримало назву Преображення Господнього. В цей день святять
груші, яблука, мед і обжинкові вінки або жмут колосся жита й пшениці.
Раніше до Другого Спаса правовірні селяни не їли садовини, бо це
вважалося гріхом. Після церкви, родина, звичайно, врочисто сідала за
стіл: їли яблука з медом і запивали виноградним або яблуневим вином –
«щоб садовина родила». Триває двотижневий піст – «спасівка», який
почався на Маковія. З Маковія починалися також проводи літа.
Замовкали птахи – не чути вже соловейка, зозулі,
горлиці, починають відлітати ластівки. «Ластівка весну починає, осінь
накликає» - каже народна приказка. «Відцвітають рози, падають холодні
роси» - вже відчутна прохолода зранку і вночі. Ночі стають темнішими і
довшими. В сутінках зорі наче побільшали і поближчали. Починається перша
сівба озимих. Перед яблучним спасом селяни косили траву-отаву,
завершували викопувати цибулю та часник, бо 17 серпня -
Явдоха-сіногнійка, яка нагадувала, що залишені в грунті цибуля та часник
можуть вимокнути. Треба було зібрати й малину, бо вона втрачає смак. І
якщо «з Першого Спасу — холодні роси», то з Другого Спасу в середній
смузі України вже можуть починатися приморозки, а тому й кажуть:
«Прийшов Спас, держи рукавиці про запас!» Якщо на Спаса сухий день, то
це – передвістя сухої осені, мокрий - мокрої, а ясний - суворої зими. На
Спаса поминали померлих родичів. Це давня українська народна традиція –
відголосок прадавнього культу предків. За народною міфологією, це
третій виступ мерців на світ у весняно-літньому сезоні: вони з’являються
на Страсний Четвер, на Зелені Свята і на Спаса.
Преображення Господнє
Серед дванадцяти річних свят християнського
календарного циклу по своїй значимості вважається третім після Різдва
та Великодня святом Преображення Господнє або Великий Спас, Другий Спас.
За Біблією в цей день Ісус Христос разом зі своїми
учнями піднявся на вершину гори. Посеред ночі довкола нараз спалахнуло
дивовижне світло: їхній учитель у блаженному сяйві здіймався на небеса.
Усі почули голос всевишнього, який повістив, що Ісус є намісник Бога на
землі. Саме це і переконало присутніх у надприродній місії Христа -
об'єднанні земних і небесних начал. Звідси й назва свята - Преображення
Господнє.
Однак у народі свято Спаса має ї світське значення,
пов'язане зі святом врожаю. Це дає підставу вважати, що його первісне
коріння сягає дохристиянських вірувань, оскільки майже в усіх давніх
народів існували урочисті свята врожаю. Наші далекі пращури також
широко відзначали закінчення жниварської пори.
Вітаю Вас зі святом і бажаю міцного здоров'я та незламної віри!
|